ژئوممبرین (قسمت دوم)

ژئوممبرین­ها پس از ژئوتکستایل­ها، دومین گروه بزرگ از ژئوسنتتیک­ها را تشکیل می­دهند و حتی حجم فروش آنها از نظر قیمت با ژئوتکستایل­ها برابری می­کند.

ایرج رحیمی (دانشجوی کارشناسی زلزله دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی)
 
 
5. کاربردها:
ژئوممبرین­ ها امروزه کاربردهای بسیاری یافته­اند که همه آن­ها به­عملکرد اساسی این مصالح یعنی نفوذبندی ختم می­شود. اهم کاربردهای ژئوممبرین­ها در فعالیت­های عمرانی، ژئوتکنیکی و زیست محیطی عبارتند از:
  1. آسترکاری کانال­ها، لوله­ ها و مخازن آبرسانی
  2. آسترکاری و پوشش روی زباله­ ها در مدفن­ های زباله یا زباله­ چال­ها (Landtills)
  3. حفاظت از سازه­ های بتنی که در معرض مواد شیمیایی خورنده هستند.
  4. پوشش جداره لوله­های بتنی در شبکه جمع­آوری فاضلاب
  5. آب­ بندی جداره تونل­ها
  6. کنترل خاک­ های تورم­پذیر
  7. سدهای لوله ­ای شناور
اینک برخی از این کاربردها را با جزئیات بیشتری تشریح می­کنیم.
 
5-1- کاربرد ژئوممبرین در سیستم­های آبرسانی:
با افزایش هزینه­های استحصال و انتقال آب بهداشتی، ذخیره آب سالم از اهمیت و لزوم بیشتری برخوردار شده است. برای جلوگیری از به­هدر رفتن آب و یا ورود مواد آلاینده از طریق آب­های زیرزمینی به­حوضچه­های آب باید جداره مخزن­ها به­طور کامل آب­بندی شود. برای این منظور ژئوممبرین­ها بهترین گزینه هستند ضمن اینکه مواد آلاینده از خود در آب رها نمی­کنند، قابل شستشو و گندزدایی هستند و از فرسایش جداره و در نتیجه کاهش حجم حوضچه (در حوضچه­های خاکی) جلوگیری می­کنند. در این حالت کنترل درصد اکسیژن محلول در آب به­سهولت امکان­پذیر است.
 
کانال­های خاکی انتقال آب همواره با مشکل فرسایش و نشت (هدر رفتن آب از طریق نفوذ ) همراه هستند و کانال­های بتنی به­مرور زمان دچار ترک­خوردگی و در نتیجه هرز رفتن آب می­شوند. کاربرد یک لایه ژئوممبرین در جداره این کانال­ها مشکل نشت آب را تا حد زیادی مرتفع می­سازد و هزینه­های نگهداری کانال را به­مراتب کاهش می­دهد. با توجه به­مقاومت ژئوممبرین در برابر تابش آفتاب، تغییرات جوی یا حملات جوندگان، در  کانال­های خاکی می­توان آن­ها را بدون روکش (مثلاً لایه خاک) نیز به­کار برد. در این حالت حجم خاکبرداری لازم کمتر است و به­لحاظ سطح صاف ژئوممبرین­ها، جریان آب آرام­تر است.
 
5-2- کاربرد ژئوممبرین در زباله­­چال­ها و حفظ محیط زیست:
افزایش روزافزون حجم زباله­های تولیدی، مساله حذف آن­ها را به­طرز صحیح و بهداشتی به­نحوی که کمترین آسیب را متوجه طبیعت سازد، بوجود آورده است. دفن زباله­ها در زیر سطح زمین یکی از روش­های کلی است اما اگر همه جوانب، در نظر گرفته نشود ممکن است عواقب ناگواری را به­دنبال داشته باشد. زبالاب حاصل از رطوبت همراه با زباله­ها یا رطوبت ناشی از نفوذ آب باران محتوی مواد آلاینده بسیاری است که در صورت نفوذ به­محیط اطراف و خاک زیرین باعث آلودگی آب­های زیرزمینی یا نابودی زیست گیاهی منطقه می­گردد. بنابراین لازم است جداره زباله­چال­ها به­طور کامل نفوذبندی شود. ژئوممبرین صاف برای آسترکاری کف زباله­چال و نوع آجدار آن به­منظور تأمین پایداری بیشتر روی سطوح شیبدار به­کار می­روند. معمولاً روی لایه ژئوممبرین یک لایه خاک ریخته می­شود که جلوگیری از لغزش خاک روی آستر و لغزش خاک زیرین اهمیت خاصی دارد. بدین منظور می­توان از ژئوممبرین­هایی که روی هر دو سطح خود آجدار هستند، استفاده کرد.
 
یکی از مسائل مهم دیگر در این اماکن، پیش­بینی سیستم ردیاب نشت است. وجود چنین سیستمی برای اطمینان از عملکرد نفوذبندها ضروری است. سیستم ردیاب نشت معمولاً با قرار دادن یک لایه ژئونت زیر لایه ژئوممبرین ایجاد می­شود. این لایه به­دلیل قابلیت زهکشی در راستای صفحه خود، نشت احتمالی را در کناره­های زباله­چال نمایان خواهد کرد.
 
پوشاندن روی زباله­ها جهت جلوگیری از رسیدن رطوبت و یا دسترسی جوندگان ناقل بیماری به زباله­ها انجام می­شود. بدین منظور نیز می­توان از ژئوممبرین استفاده کرد که با توجه به امکان نشت نامساوی زباله­ها در نقاط مختلف زباله­چال، باید از انعطاف­پذیری بسیار و مقاومت کافی در همه جهات برخوردار باشد که آزمایش­های انجام شده، تأیید­کننده این خواص در مورد ژئوممبرین بوده است.
 
5-3- کاربرد ژئوممبرین در سیستم­های جمع­آوری و تصفیه فاضلاب:
فاضلاب­های شهری و صنعتی محتوی انواع و اقسام مواد شیمیایی هستند. همچنین واکنش­های شیمیایی بین این مواد منجر به­تولید اسیدها یا بازهای قوی می­گردد. این مواد بسیار خورنده هستند و سریعاً لوله­های فاضلاب و آدم­روها (منهول­ها) را که غالباً بتنی هستند و یا تأسیسات تصفیه فاضلاب را مورد حملات شدید قرار می­دهند. ژئوممبرین­های پلی­اتیلن در برابر عوامل مخربی مثل اسیدها، بازها، هیدروکربن­ها و حملات میکروبیولوژیک بسیار مقاومند در صورتی­که جداره لوله­های بتنی فاضلاب با استفاده از این صفحات پوشانده شود. هزینه­های نگهداری شبکه فاضلاب به­شدت کاهش می­یابد و عمر مفید آن تا چندین برابر افزایش پیدا می­کند.
 
اتصال آستر و سطح بتن از طریق گل­میخ­هایی که روی سطح ژئوممبرین تعبیه می­شود، تأمین خواهد شد. در مورد لوله­های فاضلاب با سازه­های جدیدالاحداث، این آسترها در جداره داخلی قالب­های بتن قرار داده شده، بتن­ریزی انجام می­شود و در نتیجه گل­میخ­ها در بتن تازه فرو می­روند اما برای تعمیر سازه­های موجود، آستر روی سطح بتن قرار داده شده، در فضای خالی بین آستر و بتن، دوغاب تزریق می­شود و بدین طریق اتصال آستر و بتن حاصل   می­شود.
 
همچنین در لاگون­های هوادهی و تصفیه فاضلاب از آسترهای ژئوممبرین استفاده می­شود که باید دارای دوام و مقاومت کافی در برابر مواد شیمیایی باشند.
 
5-4- کاربرد ژئوممبرین در تونل­سازی:
تونل­هایی که در دل کوه­ها حفر می­شوند و یا تونل­های زیرزمینی مترو، به­دلیل نفوذ آب­های سطحی در معرض تراوش آب قرار دارند. شدت این مسأله به­جنس و نفوذپذیری لایه­های خاک یا سنگ فوقانی بستگی دارد. جدار سنگی تونل­ها ابتدا بتن­پاشی (Shotcrete) می­گردد.
 
روی این سطح بتنی، یک صفحه ژئوتکستایل با قابلیت زهکشی در راستای صفحه خود (یعنی سطح نیم­کروی تونل) قرار داده می­شود. این لایه، آب­های تراویده را به دو مجرای لوله­ای در دو طرف منتقل می­کند. سپس یک لایه ژئوممبرین روی سطح لایه ژئوتکستایل قرار گرفته، امکان عبور آب در راستای عمود برصفحه ژئوتکستایل را از بین می­برد.
 
آب نفوذکننده به­تونل، ممکن است در عبور از لایه­های خاک به­نمک­های خورنده آغشته شود، لذا لازم است آسترهای به­کار رفته در برابر خوردگی بسیار مقاوم باشند. همچنین به­دلیل عمر مفید نسبتاً طولانی تونل­ها، دوام این صفحات باید آنقدر باشد تا هزینه­های نگهداری تونل به­حداقل برسد.
 
5-5- کاربرد ژئوممبرین در کنترل خاک­های تورم­پذیر:
در رس­های با پلاستیسیته (خمیر گونگی) زیاد قابلیت جذب رطوبت بسیار بالاست و این خاک­ها می­توانند در اثر جذب رطوبت فراوان، تا چندین برابر حجم اولیه خود انبساط یابند. در شرایطی که ابنیه عمرانی مثل راه­ها و ساختمان­ها به­ناچار روی چنین خاک­هایی ساخته می­شوند. باید از تورم این خاک­ها به­نحو مناسب جلوگیری کرد. در غیر این­صورت، فشار وارد بر رو ساخت جاده یا پی ساختمان در اثر تورم خاک زیرین، باعث تخریب رو ساخت یا کف­سازی ساختمان می­شود.
 
5-6- کاربرد ژئوممبرین در جلوگیری از نفوذ گازها:
در مناطق سردسیر به­هنگام زمستان که خاک سطحی یخ می­زند. گازهایی که در اثر تجزیه سنگ­ها (مثل رادون) یا زباله­های مدفون در خاک (مثل متان) تولید می­شوند، چون راهی برای عبور از خاک یخ­بسته نمی­یابند، زیر لایه­های سطحی به­سمت نقاط گرم مانند خانه­ها یا کارخانه­ها حرکت می­کنند. با ایجاد یک حصار زیرزمینی در اطراف ساختمان می­توان از رسیدن آن­ها به زیر ساختمان و نفوذ به­درون آن جلوگیری کرد. چنین حصاری با استفاده از سه لایه، به­ترتیب ژئوتکستایل، ژئونت و ژئوممبرین ساخته می­شود.
 
5-7- کاربرد ژئوممبرین در پوشش سطح مخازن آب:
در مخازن آب زیرزمینی، برای جلوگیری از تبخیر بیش از حد، ورود مواد آلاینده از طریق هوا و یا دسترسی حیوانات می­توان از پوشش­های مناسب بهره گرفت. می­توان چنین سیستمی را با استفاده از صفحات ژئوممبرین به­طرز ساده و کم هزینه­ای ایجاد نمود. یک لایه ژئوممبرین سطح مخزن را می­پوشاند و همراه با سطح آب بالا و پایین می­رود.
 
5-8- سدهای غشایی شناور:
در سواحل دریایی که در معرض تغییرات شدید ارتفاع سطح آب در اثر جزر و مد هستند، این مسأله مشکلات زیادی را برای ساکنان منطقه بوجود می­آورد و وقفه­های متناوبی را در فعالیت­های آن­ها ایجاد می­کند. با استفاده از یک لوله غشایی بزرگ (از نوع ژئوممبرین) که در طول خود از یک طرف به­کف دریا مهار شده است می­توان این مسأله را تا حدودی رفع نمود. این لوله در حالت عادی یا جزر آب زیر سطح آب قرار می­گیرد. به­هنگام شروع مد، پمپ­های قوی، لوله را از هوا پر می­کنند و ظرف مدت کوتاهی یک  سد شناور بزرگ ایجاد می­شود که از بالا آمدن سطح آب در نزدیکی ساحل جلوگیری می­کند. چنین سدهایی به­طول چند صد متر، عرض 30m و ارتفاع 15m نیز ساخته شده­اند. ساخت چنین سدهایی برای کنترل سطح آب در شهر ونیز ایتالیا نیز پیشنهاد شده بود. 
 
:: ژئوممبرین (قسمت اول)